Cari Blog Ini

SuRaTan


Pada hari ini aku (Allah) telah sempurnakan bagi  kamu agama kamu dan aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku (Allah) telah redhakan  Islam itu menjadi agama untuk kamu  (Al-Maidah 3)


Setelah Muhammad saw wafat , tugas mengembangkan Islam dan berdakwah pada jalan Allah menjadi tanggungjawap para ulama’ khususnya dan umat islam amnya . Firman Allah

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada perkara yang salah (buruk dan keji ). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang – orang yang berjaya. (Al-Imran.104)
      
Al Quran menjadi sumber rujukan utama dakwah dan mengemukakan metologi dakwah untuk menjadi panduan kepada para dai’e.

Serulah ke jalan tuhanmu (wahai Muhammad saw) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajian yang baik dan bebahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu ) dengan cara yang lebih baik ; Sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan oramg yang lebih mengetahui  akan ornag yang sesat dari jalanNya dan dialah lebih mengetahuli akan orng-orang yang mendapat hidayah petunjuk . (Al-Nahl 125)


Dialah yang telah mengutus rasulNya (Muhammad saw) dengan membawa  dan agama yang benar (Islam) untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala agama yang lain , walupun orang musyrik tidak menyukainya. (Al –Taubah 33)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan